Les 7 en volgende

PBA 0543b
 

De FIDE-spelregels als zodanig zijn alle behandeld waardoor de leerlingen tijd krijgen voor het schaakspel zelf.

Zoals al eerder is opgemerkt: het ‘spiekbriefje’ wordt al heel snel niet meer gebruikt en een aantal overmoedige leerlingen ruilt het Puntenschaak al spoedig inruilt voor ‘Matschaken’.
Daar is wat mij betreft niets op tegen.

Het vereiste aantal benodigde wedstrijdpunten wordt geleidelijk opgehoogd. Hoe hoger het afgesproken puntenaantal, des te meer benadert ‘Puntenschaak’ het ‘Matschaken’.

De volgende lessen verandert het lespatroon danig : focus ligt op de begeleiding. Verdieping (oefeningen zonder huiswerk!) kan gevonden worden in de bestaande lesmethoden.

Het begin van de les wordt besteed aan het analyseren van praktijkvoorbeelden/partijen: het belang van het centrum in de opening, aanval en verdediging en het attenderen op kansen en bedreigingen. Samen spelen tegen Fritz 12 e.d. wordt als boeiend en leerzaam ervaren.

De rol van lesgever verandert in die van observerende, analyserende en raadgevende coach.

Dit maakt het mogelijk dat vaker een beroep kan worden gedaan op invallers zoals clubleden die het onderwijzen niet, maar het begeleiden/coachen wel zien zitten.

Een dankbare rol, zoals evaluaties laten zien.

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Meer informatie Ok Weigeren