Opbouw lessen
De bedoeling van ‘Puntenschaak’ is leerlingen/beginners zo snel mogelijk te laten kennismaken met de charmes van het schaakspel.
Trefwoorden zijn: spelend leren, interactief lesgeven en coaching in plaats van klassikaal onderricht.
Vraagpunt: hoe houd je tijdens de hitte van het spel de puntentelling bij?
Randvoorwaarden: het scoremedium dient goed zichtbaar te zijn, automatisch de (tussen)stand bij te houden en zo mogelijk bij te dragen aan adrenalineverhoging..
Oplossing: bijvoorbeeld een formulier naast het bord met daarop oplopend genummerde velden. Òp deze velden worden van beide partijen de geslagen stukken geplaatst.
Één van de ontworpen scoreformulieren heeft de opbouw van een racebaan met opties voor tussenliggende finishes. Aldus speelt zich op deze racebaan visueel een nek-aan-nek-race af.
Wil je een digibord gebruiken om de lessen voor de klas te doen, of wil je oefenen op de computer dan heb je op de volgende link een digitaal schaakbord beschikbaar.
https://www.harmhofstede.nl/digibord/schaken/opening.php
Les 1 en 2
Algemeen
Het is lastig de lessen strak uit te schrijven. Veel hangt af van de groepsgrootte, het niveau, de leeftijdsopbouw en eventueel al elders opgedane kennis van het schaakspel. En niet te vergeten de diversiteit van de kwaliteiten van de docent!
In de volgende beschrijving zijn mijn persoonlijke ervaringen neergelegd van schaaklessen aan zo’n 150 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van de basisschool. Groepsomvang 17-25 leerlingen.
In één groep 8 zat een leerling die redelijk kon schaken. Dat leverde aardige stimulerende demonstratiepartijtjes op van de klas (onder zijn aanvoering) tegen mij.
Aan het begin van les 1 wordt het ‘spiekbriefje’ uitgereikt. Tijdens de les kom je op het spiekbriefje terug. Dit spiekbriefje kunnen de leerlingen houden en mee naar huis nemen. [Het uitreiken tijdens de les kan natuurlijk ook, maar dat geeft nogal wat rumoer en afleiding.]
Het zal blijken dat dit spiekbriefje binnen de kortste keren overbodig is. Al doende leren de kinderen snel.
Voor het aanleren van de loop der stukken en de ‘aanvullende regels’ (zoals de rokade, het e.p.-slaan en de regels rond ‘schaak’-staan) wordt graag verwezen naar de hoofdstukken van “Stap 1” en naar cursussen op het internet. Zie bijvoorbeeld de Nederlandstalige cursus chessblog540.blogspot.nl van Marcel Lek.
Aan het slot van les 1 of 2 wordt een eerste poging gedaan tot ‘Puntenschaak’.